Ból stopy

Boli mnie stopa od spodu. Znajomy ortopeda powiedział, że muszę sobie odpuścić bieganie, bo grozi mi zapalenie rozcięgna. Jak mogę sprawić, by się ono nie rozwijało? – Leszek.

Zapalenie rozcięgna podeszwowego, czyli tak zwana ostroga piętowa to według podręczników medycyny odpowiedź na przeciążenie przyczepu rozcięgna podeszwowego (ogólnie więzadeł stopy) do guza piętowego. Drobne uszkodzenia włókien rozcięgna sprawiają, że drobne kawałki kostne dostają się w obręb rozcięgna i powodują zapalenie
Zanim stan zapalny zapanuje nad nami stopa boli lekko. Nie jest to ból”zwalający z nóg”, uniemożliwiający chodzenie. Potem zdarza się, że ból najsilniej występuje rano, tuż po wstaniu z łóżka. Jednak działać należy od początku!

O ile lekarz nie wskazał konkretnych propozycji ćwiczeń, zacznij od masaży piłka tenisową. Stajesz jedną stopą na piłeczce i powoli rozmasowujesz stopę przesuwając piłeczkę okrężnymi ruchami w kierunku palców i z powrotem. Zastosuj oprócz tego sporo rozciągania łydki i zginaczy. Powięź, która przebiega nad rozcięgnem podeszwowym, przebiega dalej na łydkę, tylną część uda i następnie na
grzbiet. Można masować rozcięgno również kostką lodu.

Najważniejsze jest znalezienie przyczyny urazu i jej eliminacja. Może być nią nieprawidłowo dobrane obuwie, zbyt duża amortyzacja, przykurczone łydki, zginacze kolana, a nawet nieznacznie krótsza noga.

Gdy ból jest duży i trwa dość długo, kiedy boli Cię rano lub po spoczynku, to zdecydowanie nie rozpoczynaj leczenia na własna rękę. Zrób usg w celu określenia problemu z rozcięgnem. Dowiesz się, czy jest to stan zapalny, uszkodzenie, blizny, czy może tzw. nadżerki. Dopiero wtedy można podjąć działanie, korzystne dla dalszego leczenia.

Doskonale działa terapia manualna, w szczególności działanie na powięzi, masaż poprzeczny w celu pobudzenia regeneracji, tapping (klejenie specjalnymi taśmami), wkładki ortopedyczne korygujące problem. Przy stanie zapalnym należy posiłkować się już fizykoterapią (podkreślamy – tylko wspomagająco).

Ewa Witek-Piotrowska