Kłujący ból biodra

“Biegam od ponad 2 lat, rekreacyjnie 2-3 biegi w tygodniu, zależnie od ilości czasu wychodzi tak 5-10 km. Od około 2 miesięcy dokucza mi ból w okolicach biodra. Jest to kłujący i ciągnący ból w pasie za kością miednicy w dół. Pojawia się zwykle po treningu i dłuższym siedzeniu.

Czy może to wynikać z przetrenowania? Biegania po twardej nawierzchni (biegam głownie po chodnikach/asfalcie)? A może mają na to wpływ buty (biegam w nich już ponad rok)?” Karolina

Witaj! Ponieważ nie jest dokładnie określone miejsce bólu, na to pytanie muszę odpowiedzieć na cztery sposoby. Miednica to aż 3 kości, które są z każdej strony – od przodu, boku i tyłu.

1. Ból z tyłu ciała, to znaczy od strony pleców i ciągnący się w dół tzn. w kierunku pośladka i niżej ku nodze. Może oznaczać problem z rwą kulszową wynikającą albo z ucisku nerwu na poziomie odcinka lędźwiowego kręgosłupa, albo uwięźnięcia nerwu w tkankach miękkich na poziomie pośladka. Ból jest wtedy wyraźnie ciągnący, doskwiera przy podnoszeniu prostej nogi do góry w pozycji leżenia na plecach, boli przy siedzeniu. Ból raczej nie występuje po treningu, tylko jest niezależny. Jest to problem, który łatwo zdiagnozować klinicznie przy pomocy testów, które może wykonać zarówno terapeuta, jak i lekarz ortopeda. Leczenie to najczęściej rehabilitacja, farmakoterapia, a w ciężkich przypadkach operacja.

2. Ból z tyłu/boku. Może boleć podczas siedzenia i po treningu. Prawdopodobna przyczyna to problem z mięśniem gruszkowatym, który jest jednym z mięśni głębokich na pośladku. Może to być wyraźne kłucie, czasami promieniuje do nogi. Najczęściej wynika z nieprawidłowej biomechaniki biegania, przeciążenia, braku rozciągnięcia tej grupy mięśniowej. Rzeczywiście, może ulec przeciążeniu podczas biegania w zużytych butach – wtedy działa to na zasadzie mechanizmu nieprawidłowej stabilizacji miednicy. Dolegliwość także łatwa do zdiagnozowania przez terapeutę, lekarza – można przy pomocy testów mięśniowych i badania palpacyjnego stwierdzić, czy to ten problem. Leczenie – najlepiej terapia manualna- czyli rozluźnienie nadmiernie napiętego mięśnia, taping rozluźniający i zdecydowanie rozciąganie pośladków.

3. Ból z przodu. Ból może wynikać z problemu w biodrze. Umiejscowienie bólu to najczęściej pachwina, może też boleć z tyłu – jakby na przestrzał. Można go odczuwać podczas obciążania nogi, specyficznych ruchów np. rotacji wewnętrznej, może boleć po wysiłku. Wtedy zdecydowanie konsultacja lekarska i badania obrazowe RTG, USG, MRI.

4. Ból z boku. Przyczyną może być nadmierne napięcie naprężacza powięzi szerokiej. Dzieje się tak na skutek osłabienia mięśnia pośladkowego średniego i przejęcia jego pracy jako stabilizatora miednicy, przez naprężacz powięzi. Ból może być dotkliwy, zwłaszcza pod dłuższych biegach. Leczenie moze polegać na rozluźnieniu mieśnia, rozciąganiu, ćwiczeniach wzmacniających mięsień pośladkowy średni. Bardzo dobrze działa tu taping.

We wszystkich przypadkach warto aby obejrzał nas fizjoterapeuta, zwracając też uwagę na naszą technikę biegania. Zmiana i poprawa techniki biegowej często jest potrzebna w wyleczeniu tych kontuzji. Zawsze trzeba też pomyśleć o prawidłowym doborze butów.  Powinniśmy uświadomić sobie, że im większy kilometraż, tym bardziej powinniśmy pamiętać o odpoczynku. I oczywiście najważniejsze – stretching. Tego nigdy za wiele…

Ewa Witek-Piotrowska