Stylowa technika biegu

Kiedy dbamy o prawidłową technikę biegu, nie tylko chronimy się przed kontuzjami, ale i mamy szansę na znaczną poprawę wyników.

Kto z nas nie chciałby biegać pięknie, biegać ładnie? Gwiazda amerykańskich biegów (i nawiasem mówiąc pierwszy zawodnik świata sponsorowany przez Nike) Steve Prefontaine nie biegał pięknie, ale miał marzenie: „Niektórzy tworzą za pomocą słów lub pędzla i farb. Ja chcę tworzyć, kiedy biegnę. Chcę, by ludzie zatrzymywali się i mówili: Nigdy nie widziałem kogoś tak pięknie biegnącego.” Na wstępie warto więc zaznaczyć, że nasz elegancki bieg będzie niósł przykład innym i zachęcał ich do spróbowania tej najprostszej formy ruchu.

Stylowa technika jest kluczem w każdej dyscyplinie sportu, często jedynym czynnikiem, który odróżnia zawodowców od amatorów, wypracowanym w toku długotrwałych ćwiczeń. Bieganie jest tylko z pozoru dyscypliną, w której nie liczy się technika.

Poprawna technika zabezpiecza nasz kręgosłup, stawy, mięśnie i ścięgna przed kontuzjami. Niestety nie da się jej poprawić jedynie bieganiem, ale bezpiecznymi dla zdrowia, ogólnorozwojowymi ćwiczeniami, szczególnie ćwiczeniami kształtującymi poprawną sylwetkę -  a więc rozciąganiem czy wzmacnianiem.

Ładne bieganie, to bieganie skuteczniejsze. Prosta sylwetka, równomierna praca ramion na pewno zredukuje zmęczenie związane z pokonywaniem dystansu. Pozytywna zmiana techniki biegu wiąże się też między innymi ze zwiększeniem zasięgu każdego kroku. Są to oczywiście zmiany z pozoru nieznaczne. Jednak warto uzmysłowić sobie, że wydłużenie każdego kroku o 5 cm przy takim samym nakładzie sił będzie oznaczało na dystansie 1000 m „zaoszczędzenie” około 40 metrów. W efekcie – bieganie szybsze.

Poprawna technika biegu polega między innymi na prawidłowym ustawieniu w każdym stawie, tak by spełniał swoje zadanie w 100%. Odpowiednie ustawienie bioder i głowy podczas biegu warunkują amortyzację całego kręgosłupa.

Można zaryzykować tezę, że to właśnie błędy w technice biegu oraz nieprzystosowanie aparatu ruchu do nowej (intensywniejszej niż siedzący tryb życia) aktywności – są najczęstszymi przyczynami urazów.

Szczepan Figat, Jakub Wiśniewski